Ann-Helén Laestadius skildrar hat mot samer

Ann-Helén Laestadius har skrivit en ny roman, Stöld, där hon skildrar det hat som finns mot samer. Som faktabakgrund till boken har hon läst över 200 polisutredningar om attacker mot renar. Ann-Helén Laestadius menar att dessa attacker borde klassas som hatbrott, säger hon i en intervju i Amnesty Press.

Enligt polisen är det svårt att utreda våld och skador mot renar eftersom det ofta saknas vittnen och det kan gå tid innan renen upptäcks. Renskötande samer menar att människor ger sig på deras renar eftersom de är en symbol för den samiska kulturen. Rubriceringen blir skadegörelse eller stöld, eftersom renen är en persons egendom.

– Det är orimligt att det rubriceras som stöld eller skadegörelse när det handlar om något som är mycket större. Att skada och döda renar borde klassas som hatbrott och jaktbrott där straffet kan bli fängelse. Då skulle polisen prioritera brotten mer än vad man gör i dag när rubriceringen är stöld och straffskalan lägre, säger Ann-Helén Laestadius.

Läs intervjun, som Soledad Cartagena har skrivit för Amnesty Press.

"Romanen Stöld har ett ovanligt driv och det är imponerande att i över 400 sidor hålla igång denna skarpt samhällskritiska roman med en intensitet som gör den helgjuten och stark. Missa inte hennes skildring av misären och förfallet hos den känslomässigt störde gampojken, mannen som hatar samer. Missa över huvud taget inte den här boken", skriver Maria Schottenius i Dagens Nyheter.

Foto: Elisabeth Ohlsson

21 mar 2021

Gilla oss på Facebook

/7-amnesty-sapmi-laponia.jpg

Följ oss på Facebook. Vi publicerar nyheter och tips på evenemang med fokus på urfolksrätt och mänskliga rättigheter i Sápmi.

Hör av dig till Amnesty Sápmi!

Gruppsekreterare Erik Törnlund.
E-post: sapmi@amnesty.se

Stöd oss

Varje gåva har betydelse. Ditt stöd gör att vår gemensamma röst blir starkare och får bättre genomslag.

Skanna QR-koden på bilden, eller skriv in vårt swishnummer 123 561 20 49 och valfritt belopp.

/gava-till-amnesty.jpg