Här presenterar vi egna och andras arrangemang som handlar om samisk identitet och samiska rättighetsfrågor. Arrangemang som vi medverkar i publicerar vi med bild, övriga med text.

8 mars. Svonni vs Skatteverket

Kortfilmen ”Svonni vs Skatteverket” (5 minuter) ingår i dokumentärfilmsfestivalen Tempo. Den släpps måndag 8 mars klockan 18.00 och kan streamas under 48 timmer.

En kraftmätning i fyra ronder mellan Ida-Maria Svonni och Skatteverket angående ett momsavdrag på 3 000 för inköp av hund. För Ida-Maria är hunden Rikke en självklar del i skötseln av renar, men myndigheterna menar något annat. Maria Fredriksson skildrar kulturkrockar och kampen för att kunna utöva den samiska kulturen i dagens och framtidens Sverige.

Länk till Tempo filmfestival

10 mars. Hur lever vi som vi lär? – Ickevåldskommunikation och dialog

Fokus på konflikthantering. Du får lära dig metoder för att stoppa en eskalerande konfliktspiral innan den utvecklas till något ohanterligt. Du kommer att lära känna konflikternas dynamik och få syn på vilken roll du vanligtvis tar i en konfliktsituation. De går igenom verktyg för att skapa förutsättningar för en miljö där vi förhindrar att konflikter uppstår även när det finns olika åsikter. Kan konflikt till och med vara ett kreativt utvecklingsstadium för en relation eller arbetsgrupp? Vilken roll kan du som individ bära för att konflikter i din närmiljö inte uppstår?
Klockan 16.00 - 18.00. Online
Arrangör: Kristna Fredsrörelsen, Studieförbundet Bilda och SweFor (The Swedish Fellowship of Reconciliation). Läs mer och anmäl dig här.

15 mars. Herrarna satte oss hit. Författarsamtal med Elin Anna Labba

Den hyllade boken ”Herrarna satte oss hit ”berättar om tvångsförflyttningarna, en mörk del av Sveriges historia. Journalisten och författaren Elin Anna Labba skildrar vad som hände när gränsen mellan Sverige och Norge stängdes i början av 1900-talet, och många renskötande samer tvingades lämna sina gamla hem. Med hjälp av insamlade berättelser, foton, brev och jojktexter skapar Labba en kör av röster från de som inte längre kan berätta.

Klockan 19.00 – 20.00.
Arrangörer: biblioteken i Järfälla, Sollentuna Sigtuna, Sundbyberg och Upplands Väsby.
För mer information klicka här.

17 mars. Rasism mot samer i historien och idag

Det finns en nationell självbild i Sverige om att samers utsatthet hör till historien. Denna självbild utmanas dock allt oftare. Samtidigt är okunskapen utbredd om samisk kultur och historia, vilket i sin tur skapar hinder för arbetet mot fördomar och rasism mot samer.
Ett digitalt panelsamtal om koloniseringen av Sapmi, försvenskningspolitiken och rasbiologin. Vi kommer också att få höra panelisternas syn på hur rasism mot samer tar sig uttryck idag.
Medverkande:
  • Maja Hagerman - vetenskapsjournalist och författare till boken "Älskade Herman" om rasbiologen Herman Lundborg
  • Per Olof Nutti - ordförande för Samelandspartiet och styrelseordförande i Sametinget.
  • Olov-Anders Sikku - fristående ledarskribent på Östersundsposten.
  • Bodil Sundén från Forum för levande historia mod
Klockan 08.30-10.00
Panelsamtalet livesänds på Levande Historias Facebooksida och på deras hemsida. Ingen anmälan krävs. Läs mer här.

31 mars. Bokcirkel - Herrarna satte oss hit.

Vindelns bibiotek välkomnar ALLA (inte enbart Vindelnbor) till en bokcirkel om årets viktigaste svenska fack- och historiebok, nämligen Herrarna satte oss hit av Elin Anna Labba. Bokcirkeln leds av Åza Sjöstam, bibliotekarie på Vindelns bibliotek, och Sara Larsson, minoritetssamordnare på Vindelns kommun.

Start: 31 mars
Arrangör: Vindels bibliotek
För mer information klicka här.

Gilla oss på Facebook

/7-amnesty-sapmi-laponia.jpg

Följ oss på Facebook. Vi publicerar nyheter och tips på evenemang med fokus på urfolksrätt och mänskliga rättigheter i Sápmi.

Hör av dig till Amnesty Sápmi!

Gruppsekreterare Erik Törnlund.
E-post: sapmi@amnesty.se

Stöd oss

Varje gåva har betydelse. Ditt stöd gör att vår gemensamma röst blir starkare och får bättre genomslag.

Skanna QR-koden på bilden, eller skriv in vårt swishnummer 123 561 20 49 och valfritt belopp.

/gava-till-amnesty.jpg