Här presenterar vi egna och andras arrangemang som handlar om samisk identitet och samiska rättighetsfrågor. Arrangemang som vi medverkar i publicerar vi med bild, övriga med text.

3 augusti. Sommar med Elin Anna Labba

Elin Anna Labba fick 2020 Augustpriset för boken ”Herrarna satte oss hit”. Den berättar om tvångsförflyttningen av samer som tog sin början för ungefär 100 år sedan. Boken bygger på ett hundratal intervjuer.

Elin Anna Labba arbetar på författarcentrum Sápmi i Jokkmokk med att stärka samernas litteratur och språk.

”Mitt Sommar kommer att handla om magi och berättelser. Om att växa upp under midnattssolen utan språk och historia och om grusvägarna jag kört för att ta det tillbaka. Och om kaffe. Det börjar ju alltid med det”.

Klockan 13.00, Sveriges Radio P1.

5-8 augusti. Sápmi Pride i Finland

Sápmi Pride arrangeras den 5-8 augusti i Ohcejogas, Utsjoki, i Finland. I programmet finns bland annat panelsamtal, open stage, queervänliga kvällar och en prideparad, förstås.
"Det är väldigt viktigt att ha en plats att prata sitt eget modersmål på, att få använda samiskan", säger arrangören Pinja Pieski till Sameradion.

Information om evenemanget finns på Facebook.

8 augusti. Samisk kulturdag i Gällivare

Gellivare Sockens hembygdsförening arrangerar, i samarbete med Kultur i Gällivare, Gällivare skogssameby och Amnesty Sápmi, en samisk kulturdag i Gällivare den 8 augusti.

Det blir musik och jojk med Maxida Märak, Anja Storelv, Hans Balstedt och Per-Eric Kuoljok.

Samevistet och Nils Nilssons Skums nyrenoverade ateljékåta återinvigs.

En ny skrift "Unna Saiva, en skändad samisk offerplats" lanseras av Kerstin Andersson. Offerplatsen ligger i Gällivare kommun. My Danvind och Lis-Mari Hjortfors läser dikten "Förfärders vördnad", som har nominerats till Lilla Augustpriset.

Två historiska böcker om skogssamers levnadsbetingelser presenteras av författaren Alice Ahnqvist - "Makten till de riktiga" och "Våra förfäder levde här".

Passa på att träffa svenska lapphundar, en av världens absolut äldsta hundraser och den allra första officiella svenska nationalrasen. Det föds inte många valpar per år, så det krävs betydande åtgärder för att rädda rasen från att helt försvinna.

Riksdagsledamöter, Sametingspolitiker och kommunpolitiker deltar. Representanter för Amnesty Sápmi, Statens Historiska museer, Riksorganisationen Same Ätnam och Svenska Samerna Riksförbund likaså.

Tid: Söndag 8 augusti, klockan 13.00 - 16.00. Strandcaféet öppnar 11.00.
Plats: Gällivare hembygdsområde

28 september. Gruvindustri och urfolk: rättigheter, regelverk och praxis

Svårlösta och kostsamma konflikter om gruvverksamhet i Sápmi blir allt vanligare. Tidigare forskning visar att aktörerrnas värderingar och synsätt förklarar en hel del om var, hur och varför det blir konflikt. Men rättighetsfrågorna och processen, till exempel vilka som får vara med och deras möjligheter till inflytande, spelar också in.

Föredrag av Karin Beland Lindahl och Christina Allard från Luleå tekniska universitet. I ett pågående forskningsprojekt undersöker de vad process och urfolksrättigheter spelar för roll; vad skulle kunna åstadkommas med tydligare och starkare rättigheter samt en bättre process? Vi jämför rättigheter, regelverk och rutiner för samråd och samarbete mellan företag och urfolk i gruvetableringsprocesser i två svenska och tre kanadensiska fall. De svenska fallen är Gállok i Jokkmokks kommun och Aitik i Gällivare kommun.

Deltagande är gratis, men du måste anmäla dig i förväg senast klockan 08.00 den 28 september via ett formulär. Efter anmälan skickas länk till föreläsningen.

Klockan 13.00. Online.
Arrangör: Studieförbundet Norrbotten

Gilla oss på Facebook

Följ oss på Facebook. Vi publicerar nyheter och tips på evenemang med fokus på urfolksrätt och mänskliga rättigheter i Sápmi.

Hör av dig till Amnesty Sápmi!

Gruppsekreterare Erik Törnlund.
E-post: sapmi@amnesty.se

Stöd oss

Varje gåva har betydelse. Ditt stöd gör att vår gemensamma röst blir starkare och får bättre genomslag.

Skanna QR-koden på bilden, eller skriv in vårt swishnummer 123 561 20 49 och valfritt belopp.

/gava-till-amnesty.jpg