Lyssna

"En Svensk Tiger: En podcast om modern historia" med Ola Larsmo och Fredrik Arnstad

Podcasten behandlar olika historiska händelser och skeenden, oftast med kopplingar till nutiden. Flera avsnitt som tar upp demokrati och mänskliga rättigheter.

Ett högaktuellt avsnitt (trots att det spelades in 2015) handlar om Rasbiologiska institutet.

Avsnittet tar avstamp från andra hälften av 1800-talet då rasbiologin kan sägas utvecklas parallellt med den gryende parlamentarismen och demokratins genombrott. Ola Larsmo och Fredrik Arnstad diskuterar skillnaden och olikheten mellan rasbiologi respektive rashygien. Avsnittet behandlar de övergrepp samerna utsattes för under denna rasbiologins tidevarv. Här får vi reda på varför Herman Lundborg var så fixerad vid just samerna. Här diskuteras och redovisas också varför Rasbiologiska institutet tappar i trovärdighet och bit för bit börjar plockas ner.

Avsnittet kan spelas på appen Acast eller via deras hemsida.

"Samesystrar" med  Anna-Marja Persson

Samesystrar är en podcast med syfte att hedra och lyfta starka samiska kvinnor som på sitt sätt arbetar för det samiska samhället eller som har en historia att berätta. Varje avsnitt består av ett samtal mellan två kvinnor där man öppet och med mycket mod talar om olika ämnen som berör.

Gilla oss på Facebook

Följ oss på Facebook. Vi publicerar nyheter och tips på evenemang med fokus på urfolksrätt och mänskliga rättigheter i Sápmi.

Hör av dig till Amnesty Sápmi!

Gruppsekreterare Erik Törnlund.
E-post: sapmi@amnesty.se

Stöd oss

Varje gåva har betydelse. Ditt stöd gör att vår gemensamma röst blir starkare och får bättre genomslag.

Skanna QR-koden på bilden, eller skriv in vårt swishnummer 123 561 20 49 och valfritt belopp.

/gava-till-amnesty.jpg